Hyran
Få din hyresavi som e-faktura
Att betala sin hyresavi med tjänsten e-faktura spar både tid och det reducerar risken att något blir fel med betalningen. Det är något vi rekommenderar och några av anledningarna till det är; Du behöver inte skriva OCR-nr, belopp eller BG-nummer när du ska betala. Det bidrar till mindre miljöbelastning, det är enkelt och det kostar ingenting. Denna betalningslösning kallas e-faktura.
Så här gör du
- Gå in på din internetbank
- Välj e-faktura och anslut leverantör
- Följ länken och fyll i några uppgifter
- Från och med nu meddelar banken dig när det finns en ny hyresavi
- Logga in på din internetbank och godkänn. Belopp, OCR och allt annat är redan ifyllt
Frågor & Svar - FAQ
Vad är en e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en hyresavi på papper.
Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Du kommer såklart också att se de inkomna e-fakturorna då du går in på din internetbank för att betala dina övriga räkningar och fakturor. Vissa internetbanker godkänner automatiska betalningar. För att fakturorna ska betalas automatiskt måste den inställningen göras på internetbanken. När du har godkänt Flens Bostads AB för automatisk betalning behöver du inte gör någonting.
Får jag min hyresavi på papper?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper från Flens Bostads AB.
Vilken information får jag på e-fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en hyresavi på papper.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Vill du att hyran ska betalas på en annan dag än förfallodagen kan det enkelt ändras på internetbanken i samband med att du ska godkänna e-fakturan för betalning.
När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din utskrivna hyresavi med brev.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du ett inkassokrav per post, på samma sätt som gäller för de utskrivna hyresavierna som skickas med brev.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Flens Bostads AB.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
Har du frågor om innehållet i e-fakturan, eller behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta hyresavdelningen på flensbostad@flen.se Telefon: 0157-43 17 10
Betala hyran med autogiro
Att betala sin hyra med tjänsten autogiro kan vara bekvämt. Hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Den traditionella hyresavin skickas endast ut via brev vid de till fällen hyran förändrats för att underrätta dig om förändringen. Dock dras det fortfarande automatiskt från ditt konto.
Kontakta Flens Bostads hyresavdelning om du vill betala din hyra med autogiro. flensbostad@flen.se Telefon: 0157-43 17 10